Hogy Betlehembe...

Megyesi Gusztáv
2011. 12. 14. · Hócipő 2011/25
Ellopták a Nagykovácsi főterén fölállított betlehemi szobrokat. Másnap a járókelők hullazsákokat találtak az utcán, amelyekről azt hitték, hogy holttesteket rejtenek, mert az egyikből kikandikált egy kéz. Végül a hatóságok riasztása után a helyi jegyző vette észre, hogy a Jézuska-szobor keze lóg ki a zsákból.

- Mielőtt a falu jó hírének megsértése miatt följelenteném újságíró urat, elmondanám, hogy nem az egész betlehemi jászolt lopták el, hanem - idézem a közleményt - csupán „Máriát, Józsefet, Jézust és a jászol mellett álló csacsit”, tehát a három távolkeleti bölcset, a juhokat és magát a jászolt nem. Ha a szamarat nem számoljuk, akkor elmondhatjuk, hogy nem anyagi haszonszerzés céljából történt a bűncselekmény, hanem az anyaszentegyház lejáratása végett.

- Jaj, miért kell mindenből ekkora ügyet csinálni. Húsvét előtt két zsák nyulat loptak el, az sokkal ijesztőbb volt. Valaki megzavarhatta a tolvajokat, mert a Pléhkrisztusnál hagyták a zsákokat, igaz, azokból nem lógott ki semmi. Viszont mozogtak. Jött haza éjfél felé biciklivel az öreg Witmann meg a fia, hát látják, hogy ugrálnak a zsákok, mennek az árokpart felé. Csak hányták magukra a keresztet a holdvilágnál, és megfogadták, hogy eztán majd a földeken át mennek haza a kocsmából.

- Nem minden ünnepkor van ez így. Mikulást például még soha nem loptak. Nálunk, amióta le van százalékolva, Krasznai Feri a Mikulás, már november végén kiáll a játékbolt elé, és most már a Cora előtt is sétál kettő. Nem mondom, elég nehéz volna három-négy Mikulást zsákban hazavinni, viszont jó erős anyagból van a kabátjuk. Hogy a szakállukkal mit kezdenék? Biztos az is jó valamire; én a magam részéről soha nem dobok ki semmit.

- Az biztos, hogy nem a tanítóék voltak, és nem is a körorvos, mert az öt éve nincs is a falunak. Én a sánta Jerabekre gondolok, aki már évek óta uzsorakamatra ad kölcsön. Már akkora úr lett, hogy újabban ki se megy a pénzt behajtani, hanem házhoz hozatja az illetőt. Ilyenkor, télvíz idején amúgy is beáll a dereka, nem fog a főtérre kimászkálni a kisded Jézust megnézni, hanem házhoz viteti, nézegeti, aztán visszaküldi. Mert amúgy rendes ember volna, csak ez az uzsorázás, ez neki a gyengéje.

- Bundás zászlós jött ki elsőként, de nem merte mindjárt kinyitni a zsákot, hanem krétával körberajzolta, a polgárőröket meg elküldte a Rigó testvérekért. Ha valami történik a faluban, mindig a Rigó testvéreket tartóztatják le, mert ők a legolcsóbbak: amikor fél év után kiderül, hogy ártatlanul tartották őket fogva, alig kell nekik valami kártérítést fizetni, mert a bíróság szerint mindketten primitívek, nem árt nekik a börtön. Bizony, ha nem ilyen talpraesett a jegyzőnk, most gyilkossággal gyanúsítják őket.

- Ez az egész azért van, mert tönkretették a gazdaságot. Annyira drága a benzin, hogy nem éri meg a gazdának nemhogy a traktorját használni, de a saját autóját sem. Igaz, ami igaz, a szamárral együtt nem kellett volna mindjárt ellopni az egész Szent Családot, mert hát azok nem fogják neki elhúzni a szekerét.

- Én mondom maguknak, hogy a zsidók voltak.

- Ezt azért nem kellett volna tenni a kisded Jézussal. Zsákba tenni és az utcán hagyni a legnagyobb lelketlenség. Ha valaki ennyire félti, és úgy véli, hogy József nem tudja eltartani rendesen a családját, akkor arra ott van a Schöpf-Merei kórház, az előtérben el lehet helyezni az újszülöttet, és semmi bántódása nem lesz senkinek.

- Nem zsidók voltak, hanem a gárdisták. Nem kellett volna a három királyokat ennyire barnára festeni, a Boldizsárt meg egyenesen feketére, mert ez fölpiszkálta őket; a helyükben én is kimenekítettem volna a családot.