Húzóágazat

Trunkó Barnabás
2012. 02. 22. · Hócipő 2012/04
Meg kell állapítanunk, hogy a közlekedés nálunk nem vált húzóágazattá.

Legutóbb akkor volt húzóágazat, amikor 1846. július 15-én a pesti indóházból egy gőzmozdony elhúzott egy vasúti szerelvényt Vácig. A menetidő 59 perc volt, beleszámítva egy 10 perces várakozást is Dunakeszin. Azóta persze lerövidült, mármint a dunakeszi várakozás egypercnyire, így a teljes menetidő most másfél óra.

Baross Gábor szakminisztersége idején a „Navigare necesse est”-et is lefordítottuk magyarra, és földrajzi adottságainkat kihasználva még a 19. század végén megalakult a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Rt. Később - itt most nem részletezendő okok miatt - a jelszó úgy módosult, hogy: „Tengerről, magyar!”, ezért Trianon után a vállalatnál profiltisztítást hajtottunk végre, és a cégnévből mellőztük a tengerre utaló jelzőt. Széchenyi kezdeményezésére Óbudán már régóta remek hajókat gyártottunk; a második háború előtt 370 hajóegységgel rendelkezett a kereskedelmi flotta, és évente 2,5 millió utast szállított. A rendszerváltás után az óbudai hajógyár végelszámolása 7 évig tartott, majd törölték a cégjegyzékből. A tengerjáró hajóink még egy ideig járták a világ óceánjait; árukat és néha Vitray Tamást szállították. A MAHART-ot feldarabolták, majd privatizálták, a BKV is felszámolta átkelőhajó-flottáját (zászlóshajó: Kuka).

Uhri Imre kovácsmester 1912-ben kezdett el autóbuszokat építeni Zuglóban. 1949-ben ebbe a cégbe olvadt bele a repülőgép-alkatrészeket gyártó Ikarus; a privatizációt követően 2007-ben szűnt meg.

Minden reggel parázva állok ki a villamosmegállóba, azt lesem, hogy az éjszaka folyamán nem ment-e csődbe a BKV, és csak akkor nyugszom meg, ha a reggeli hírekben azt hallom, hogy félmillárd prémiumot osztottak. És hogy ne hiányozzék ez a zsozsó, rögtön néhány milliárdos hitelkérelmet is benyújtottak. Széchenyi szavaival: a BKV-nál ez most olyan Stádium, amikor a Hitel jelenti a Világot. A közlekedési vállalat továbbra is a csőd lehetőségével terrorizálja a várost és az országot, nem csodálkoznék, ha rájuk küldenék a terrorlehárító dandártábornokot. Pedig a régi Capitaly társasjátékban mindenki a BSZKRt-ra hajtott, mert az volt a legjobb biznisz!

Aztán most meg itt van ez a Malév is! Illetőleg: csak volt. Ne legyünk pesszimisták, a név fenn fog maradni az idők végeztéig, hiszen a megszüntetésével kapcsolatos pancserságot ma már - rossz példaként - tanítják a világ valamennyi menedzserképző iskolájában. Sokan bepárásodott szemmel gondolunk vissza azokra a régi szép időkre, amikor nekünk még volt egy valóságos légügyi dinasztiánk.

A közlekedéssel nincs szerencsénk, de a miniszterelnök szerint az új húzóágazatunk a fogászati turizmus lesz!
HÓCIPŐ AZ ÚJSÁGOSNÁL
2017/9  •  IV. 26. – V. 9.
ROGÁN ÉS A LETELEPEDÉSI KÖTVÉNYEK Smuzewitz Ilona a szomorú és sértődött csecsenekről Farkasházy Tivadar elismerte, hogy 636 társával ő volt a Sándor-palota harmadik mázolója Para-Kovács Imre tudósítása a civil szervezetek több tízezres szívecskéjéről Bakács Tibor Settenkedő végre bevallja, hogy Szabadkára átdobott Soros ügynök Trunkó Barnabás számba vette Forbesz Forbeszovics vagyonát Exkluzív háromoldalas képriport Rogánról és bizniszeiről Látta ön már Gulyás Mártont lila nyakkendőben, Trump sapkában az M1-es tudósítójaként? A Heti Hamu megtudta, tenyérgombától szenved Orbán Viktor
Hócipősök könyvei
PARTNEREINK




GYENGÉBBEK KEDVÉÉRT Képaláírásaink a képzelet szüleményei, nem a rajtuk szereplők mondták. • A Hócipő hírei álhírek. • A Képzelt riportok álinterjúk, nem az azokban nevesített személyek szólalnak meg bennük. • Legyen résen: oldalunkon a valódiak mellett alkalmanként álhirdetések is előfordulnak • A Föld gömbölyű.