Il Capitano

Trunkó Barnabás
2012. 01. 11. · Hócipő 2012/02
A közösségi oldalak kommentelői egyöntetűen úgy tartják, hogy Francesco Schettino egy szar alak. Ő a vezénylő kapitánya annak a hajónak, amelyik a toszkán partok mellett zátonyra futott, megfeneklett és süllyed.

A Lloyd’s List nyilvántartásai szerint az ilyen tragédia nem példa nélküli a hajózás történetében, ez a havária azért rendkívüli, mert a kapitány az elsők között hagyta el a süllyedő hajót, majd a partra érve taxit hívott, hogy vigye őt minél messzebbre a baleset színhelyétől. Látni sem bírta a hajóroncsot, és a magára hagyott szerencsétlen utasokat. Francescót a hajóstársaság legfőbb grémiuma másfél éve léptette elő kapitánnyá, a hajónapló szerint: vitathatatlan, kétharmados többséggel.

Francesco már akkor hangsúlyozta, hogy rémes állapotban vette át a hajót, az előző kapitányok lopták a WC-papírt a klozetből, belepisiltek a fedélzeti medencébe, és folyton csak a hajókorlátokat fényesítették. Az új kapitány ezeket a korlátokat nyomban lebontotta, a tiltakozókat kötélen húzatta át a hajógerinc alatt.

A hajóstársadalom rögtön jelezte a rosszallását, de Francesco beintett nekik: egy anyahajóról, vagy a tengeri flotta zászlóshajójáról ne dumáljanak bele az ő szuverén parancsnoklásába! Gyakran kiállt a hajó orrába, és azt kiabálta a hangosanbeszélőbe, hogy: „Jaj de gyorsan hasítjuk a habokat!” A gépházból többen figyelmeztették, hogy még mozdulatlanul állnak a kikötőben, de ezeket a kapitány kirúgta, és helyükre újakat nevezett ki kilenc évre.

A környező hajóegységek értetlenül tapasztalták, hogy a fedélzeten elszabadultak a hajóágyúk, holott a regiszter szerint ez egy fegyvertelen kereskedelmi hajó. A kapitány megbízható szakértőkkel vette körül magát, talán érdemes megemlíteni, hogy a tragédia előtti pillanatokban az óceánjárót egy hajópincér navigálta, akit Francesco kezdettől fogva a jobbkezének tartott.

A parti őrség többször felszólította, hogy rossz útvonalat követ, de visszaüzent, hogy ő nem egy Auróra! Így aztán nem csoda, hogy tiszta ideg lett, amikor a hajó ráfutott a sziklazátonyra, amit a spekulánsok helyezhettek el a part mentén. Egyébként is tele volt a töke azzal, hogy immár egy felhasított fenekű ladikot kell kormányoznia, ezért leintette az első mentőcsónakot; oszt’ jó napot! (Cosi buon giorno!)

A kimentett, és az utak mellett otthagyott hajótöröttek vissza akarták kergetni a kapitányt a süllyedő hajóra, hogy csinálja csak végig az egészet! De a hajóstársaság nyilván úgy dönt majd, hogy ez a kapitány soha többé ne térjen vissza a parancsnoki hídra, legyen az lomha tengerjáró hajó, vagy akár egy gyorsnaszád. Esetleg majd csinálnak neki egy helyet a világítótoronyban, ahol talán villoghat még egy kicsit.
HÓCIPŐ AZ ÚJSÁGOSNÁL
2016/9  •  IV. 27. – V. 10.
MATOLCSY NÉPES BANDÁJA Kéri László korlátlan fizetésemelést javasol a hátsókínai bankfőnöknek, Mao-tool-Csínak. Para Kovács Imre: A pénzmosógép Farkasházy Tivadar szerint nem elképzelhetetlen, hogy az Orbán-Matolcsy páros felveszi a magyar Lehman Brothers nevet. Smuzewitz Ilona megtudta, hogy Mészáros Lőrinc egyik új cége kapja az Új Nemzeti Világűr Stratégia Program 70 milliárdját. Bakács Tibor Settenkedő szerint csoda történt, hogy Orbán kiesésre álló Puskás Akadémiája le tudta győzni Deutsch MTK-ját. Trunkó Barnabás kevesli, hogy eddig csak öt MSZP elnökjelölt van. Hatoldalas KDNP melléklet. A Heti Kamu megszerezte a 2024-es új olimpiai logót, amely egy rozsdás metrókocsiból és a röszkei kerítésből áll. A HÓCIPŐBŐL MINDEN GAZEMBER KIVÁGHATÓ!
Hócipősök könyvei
PARTNEREINK




GYENGÉBBEK KEDVÉÉRT Képaláírásaink a képzelet szüleményei, nem a rajtuk szereplők mondták. • A Hócipő hírei álhírek. • A Képzelt riportok álinterjúk, nem az azokban nevesített személyek szólalnak meg bennük. • Legyen résen: oldalunkon a valódiak mellett alkalmanként álhirdetések is előfordulnak • A Föld gömbölyű.