A Vodafone pengéi - avagy amikor a fagyi visszanyal

Farkasházy Benedek
2009. 02. 10.
...és akkor még finom voltam és úrias. Egész vasárnap a netet bújtam. Kézilabda-fanatikusként, emberként, újságíróként... Ez most tökmindegy. Nem igaz, hogy csak nekem szúrt szemet, hogy az internetes portálok java olyan hibát vétett, ami ugyan automatizmuson alapul, mégis érző emberként nehéz szemet hunyni felette. Egy hirdetésről van szó.

Történt már olyan, hogy egy reklám rosszkor került rossz helyre. Nem nagy ügy, előfordul. Ilyen volt úgy tíz éve - de még biztosan a kertévék megjelenése előtt - amikor a királyin október hatodikán az aradi vértanúkról adtak egy filmet. A záró képsorokban Damjanich megkérte hóhérát, hogy vigyázzon a szakállára, azután lövések, és bitófán lógó testek. Végefőcím. Reklámblokk. Első hirdetés: Austria Lotto.
Bravó!

Pár évre rá, már az egyik kereskedelmi tévén valamelyik késő esti közéleti magazinműsorban vagy negyven perces riport a belga pedofil-maffiáról. Valamikor akkor bukott meg Marc Dutroux. Szörnyű képsorok. Megtört felnőttek nyilatkoztak gyermekkori megaláztatásaikról. Még egy egészséges férfi is kasztráltatná magát ezek láttán. Vége. Tíz másodperces stáblista. Reklámblokk első: Vegyen Pampers pelenkát. Vagy tíz babapopsival.
Megintcsak bravó!

De térjünk rá a tegnapelőttre. Nézzék végig az alábbi képeket. Valamennyi kifotózott kép a brutálisan megtámadott kézilabdázókról szóló cikkeket mutatja (vagy éppen a nyitólapot, ezzel a vezető hírrel).











Ha esetleg nem látnák, miről beszélek, akkor úgy írom: brutálisan megkéselt kézilabdázók. Nem másoltam ide az összes helyet, ahol találkoztam a jeles mobiltársaság hirdetésével, mert a jelenség a fontos, nem a konkrét honlapok.

Az internetes portálok a hirdetésből élnek. Meg vannak határozva a felületek, és esetenként egy tőlük teljesen független szerver pakol oda valamit. Mosóport, autót, laptopot, telefont, mikor mit. A másik oldal, a hirdető, nagy tételben vásárol hirdetést. Megjelenést vagy kattintást. Nem túlságosan érdekli, hogy miről írnak mellette/alatta, csak lássák, olvassák. Mikor hol.

Önmagában tehát egyikük sem felelős, de azt mégsem lehet elfogadni, hogy egy olyan napon, amikor mindent elural a késeléses gyilkosság híre - és minden bizonnyal ezen portálok legolvasottabb anyagai a vasárnap ellenére is legalább félóránként frissített híradások - akkor egyetlen szerkesztőnek sem szúr szemet, hogy a halálra késelt Cozma és társai ügyeivel foglalkozó híradások mellett egy bicskás hirdetés virít.

Ha egy rendszer ennyire automatikusan kezeli a hirdetéseket, az rossz. Ha ilyen esetben sem lehet belenyúlni, az még rosszabb. Ha a reklámra egyik legtöbbet költő multi marketingesei közül senki nem veszi észre, hogy ezt a hirdetést azonnal vissza kell vonni ezen hírek mellől, az vagy leszar mindent, vagy csak egyszerűen béna, döntésképtelen, túlszervezett. És a vasárnap sem mentség. Évi sokszázmilliót költve csak van annyi szava, hogy valaki a hétvégén is megemelje a seggét.
Amiről írok, az a figyelem. Semmi más.

Persze ez általános jelenség, mi sem bizonyítja jobban, mint az alábbi két példa. Az elsőben egy négy gyermeket elgázoló autósról írnak. Milyen reklám legyen a cikk közepén? Autó, mi más.



A második példában arról írnak a cikkben, hogy a Fidesz kifogásolja az egyik miniszter Dubai nyaralását. Ez persze már jóval kevésbé szerencsétlen, de akkor is furcsa a jobbra fent látható hirdetés.



Most, amikor eme sorokat írom, hétfő este van, és Cozma halálhíre mellett továbbra is ott virítanak a Vodafone pengéi.

Mikor figyel már oda valaki?
HÓCIPŐ AZ ÚJSÁGOSNÁL
2019/15  •  VII. 17. – VII. 30.
A LEGNAGYOBB ÉS A LEGKISEBB MAGYAR Para-Kovács Imre szerint a töltött káposzta a magyar szusi, és hogyan lehetne valaki magyar, aki nem Semjén Zsoltnak ad igazat Ferenc pápával szemben? Lengyel László: Orbán politikai felmenői Smuzewitz Ilona megtudta, a kormány nem aggódik a klímaváltozás miatt, mert Orbán szerint „nyáron a magyar ember izzad, télen a magyar ember fázik” Farkasházy Tivadar elképzelte, hogyan várhatta Nixon beszédét Jimmy Hendrix és Janis Joplin a woodstocki színpad kivetítőjén Bakács Tibor Settenkedő arról, hogyan csökken a művészek harapása egy kis állami dotációtól A Heti Kamu megtudta: decemberben nyithatnak a balatoni strandok, továbbá Wass Albert a periódusos rendszerbe is bekerül az új Nemzeti Alaptantervben Ungvári Tamás, az állítólag elhunyt halhatatlan Parlamenti divat narancs kosztümtől skótkockás zakón át a tapibőrszerkóig
Hócipősök könyvei
PARTNEREINK


GYENGÉBBEK KEDVÉÉRT Képaláírásaink a képzelet szüleményei, nem a rajtuk szereplők mondták. • A Hócipő hírei álhírek. • A Képzelt riportok álinterjúk, nem az azokban nevesített személyek szólalnak meg bennük. • Legyen résen: oldalunkon a valódiak mellett alkalmanként álhirdetések is előfordulnak • A Föld gömbölyű.