Vadsztrájk

Megyesi Gusztáv
2010. 01. 13. · Hócipő 2010/01
Vasárnap késő este van, és most jelentették, hogy a BKV vezetői és a szakszervezet nem tudtak megegyezni egymással, így kedden közlekedési sztrájk lesz a fővárosban. Az is lehet persze, hogy valami csoda történik, és lapzárta után mégis lesz egyezség, ez esetben nem lesz sztrájk kedden, sőt szerdán sem; ám ezt majd a tévéből, rádióból, internetes hírforrásokból úgyis megtudjuk.

Ezt direkt írtam így. Azt ugyanis, hogy van-e BKV-sztrájk kedden meg szerdán vagy akármikor, vagy pedig nincsen, nem feltétlenül az érzékszerveinkkel fogjuk megállapítani: elképzelhető, hogy Kocsis vezérigazgató és Nemes sztrájkbizottsági vezető végül egymás karjaiba omlanak, ennek ellenére a megállókban mégsem fog busz állni, vagy ha áll is, nem tud továbbmenni, mert lerobbant, kigyulladt, megverték a sofőrt, esetleg ő verte meg az utasokat; a BKV úgynevezett sztrájkmentes napjain is sztrájkszerű a helyzet az utakon, úgyhogy a sztrájknak a figyelemfelkeltő meg nevelő hatása a nullával egyenlő.

Néhány évvel ezelőtt, amikor a Szentlélek térről induló hegyi járat vezetője már fönn a hegyen egy útelágazásnál megállította a buszt, s kilépve az utastérbe, igen emberi hangon megkért bennünket, mondanánk már meg, hogy innét merre kell továbbmenni, elhatároztam, hogy én soha többé az életben rossz szót le nem írok a buszsofőrökről, annyira nincs értelme, és annyira méltánytalan volna. Akkor már túl voltam egy olyan élményen, hogy az egyik barátom, látva a sofőr tehetetlenségét, ingujjra vetkezett az utastérben, fölemelt egy fedlapot, s négykézlábra ereszkedve javított ki valami hibát, azt mondta, semmiség volt az egész, s miért ne segített volna szerencsétlen sofőrön. Ez ma már a szürke hétköznapok része, az utas és a sofőr teljes szimbiózisban figyeli lélegzetvisszafojtva, hogy bírja-e a busz vagy nem bírja; nincs ezzel az égvilágon semmi baj, amíg ez a kisegítési rendszer a repülőjáratokra nem eszkalálódik.

Hanem ez a sztrájk, illetve vadsztrájk: elvileg igen tetszik nekem a sofőrök munkalassítási akciója, már hogy a csodába ne tetszene, az érintettek nem tagadják meg a munkát, nem tesznek semmit se tönkre, csak éppen betartanak minden előírást, s ettől bénul meg aztán az élet. Ha jól tudom, brit vasutasok alkalmazták ezt a módszert már a múlt század közepén is, nem mintha párhuzamot akarnék vonni. Sőt. A mi BKV-sofőrjeink akciója abban merült ki, hogy ha mondjuk az utastérben csak egyetlen izzó nem világított, nem álltak ki a garázsból. Ha az ablaktörlő nem működött, ha az utastérben a padlózat felszakadt valahol, ha az ülés meglazult, ha a fűtés nem szuperált, a sofőr nem indult el, és akkor a motortér hiányosságait nem is említettem; persze, hogy megbénult az élet. Azt most nem említem, hogy az egyik garázsban valaki sorra elvagdosta az összes ablaktörlő-vezetéket, meg azt se, hogy épp azok a buszvezetők sztrájkolnak, akik harminc százalékkal többet keresnek minden más közlekedési vállalat sofőrjeinél, hiszen Gaskó István sztrájkügyi vállalkozó színre lépése óta tudjuk, hogy nálunk a sztrájknak a célja és tartalma egészen más, mint civilizált országokban. Hanem azt mondja Kocsis vezérigazgató, hogy a dél-pesti járatokon úgy vitték vissza műszak végén a buszt a sofőrök, hogy a legtöbbjüknél jelezték a műszakkönyvben: „nem jó a kormánymű, nem jó a fék”. Mondom, ezt a vállalat vezetője mondja a magyar utasnak, mintegy megdicsőülve, igazának bizonyosságát látva a sofőrökkel szemben, az ember pedig erős késztetést érez arra, hogy további életében minden egyes buszra szállásnál bekopogjon a sofőrhöz, hogy működik- e a kormány, s fog-e a fék.

Kocsis vezérigazgató most azon az elméleti problematikán töri a fejét, hogy miképp fordulhat elő az a sofőrök által naponta rögzített eseménysor, miszerint a fagyálló ablakmosó folyadék minden hajnali műszakkezdésre megfagy. Plusz tíz fokban. Nyilván létrehoznak majd egy vizsgáló szakbizottságot, amely százmillióért megtalálja az elméleti választ, ám nem csupán a BKV szellemi potenciájáról van szó. Hanem hogy áll például a 7-es busz megállójában a VEKE (ez egy BKV ellen létrejött szakmai pártszervezet) egyik vezetője, bizonyos Vitézy Dávid, és rezzenéstelen arccal mondja bele a híradó kamerájába, hogy azért robbant le az előtte álló busz, mert kifagyott a légrugója. A karbantartók miatt. Ami nekem speciel semmit se mond, csakhogy egyik olvasónk, Kövesdi Lajos, 36 évnyi buszkarbantartói múlttal jelzi nekünk, hogy amit a tévében naponta felbukkanó, s önmagát közlekedési szakértőnek tartó ifjú ember mond, az feneketlen marhaság. A légrugó ugyanis nem fagyhat le, csak a légszelepekbe bekerült víz, ami aztán megakadályozza a mozgó alkatrészek mozgását. A levegőtartályok aljára szerelt víztelenítő szelepet kell rendszeresen üríteni, ám ez a sofőrök feladata, nem a karbantartóké - hogy most csak egy részletet hozzak elő igen részletes leveléből, annak jelzésére, hogy a BKV-történetnek most már nemcsak egyes szereplői mutatnak idiotikus jeleket, vagy csak szimpla tudatlanságot, hanem az egész vertikum, a vezérigazgatótól kezdve a VEKE-szakértőn, felügyelőbizottsági tagokon át a sztrájkbizottság szóvivőjéig és a sofőrökig.

Elérkeztünk oda, hogy immáron repülőn tényleg egyszerűbb. Az ember a fóbiáját leküzdendő bekap négy-öt felest utazás előtt, és kellően elkábul, utána már akár a sztratoszférát is megcélozhatja a pilóta. Ám számításaim szerint egy szimpla kék busszal pánik följutni a hegyre, ha van sztrájk, ha nincsen sztrájk, nagyjából egy-másfél üveg vodkát igényel, ráadásul még akkor se biztos, hogy azon a hegyen kötünk ki, amelyik a menetrendben szerepel.
HÓCIPŐ AZ ÚJSÁGOSNÁL
2025/18  •  VIII. 27. – IX. 9.
Orbán repülőről is megtekintette, elkészült-e már a hatvanpusztai félkész mezőgazdasági üzem! Para-Kovács Imre: A lán ugrani készül, avagy az oroszok akkor fosztogatnak és erőszakolnak Ukrajnában, ha azt Szijjártó már megbeszélte Lavrovval Váncsa István a falvak kedvenc időtöltéséről: a kocsmák előtti mocskosfideszezésről Smuzewitz Ilona megtudta: úgy pótolják az orvosokat, hogy minden vajúdó kismama kezét egy vízvezeték-szerelő fogja majd Farkasházy Tivadar nem érti, a kormány miért tudta azonnal, kik gyújtották fel a kárpátaljai templomot, és most miért nem tudta Sulyok, kik bombázták Munkácsot? Havas Henrik egy Semjén Zsolt kezében tartott Bibliára esküdött, hogy hallgat Dési János Kőszeg Ferenccel beszélgetett az ügynökök elöli futásról és a Pride-sétáról Selmeczi Tibor Mészáros Lőrinc nyomdokain: gázszerelésbe kezdett egy vécépumpával Verebes István galériája, avagy a sértődött ellenzéktől a Fidesz utolsó órájáig A Heti Kamu kioknyomozta, hogy a NER-elit tihanyi, luxusnyaralónak tűnő gyümölcsfeldolgozói mellett nem úszómedencék épültek, hanem feszített víztükrű cefrekádak
GYENGÉBBEK KEDVÉÉRT Képaláírásaink a képzelet szüleményei, nem a rajtuk szereplők mondták. • A Hócipő hírei álhírek. • A Képzelt riportok álinterjúk, nem az azokban nevesített személyek szólalnak meg bennük. • Legyen résen: oldalunkon a valódiak mellett alkalmanként álhirdetések is előfordulnak • A Föld gömbölyű.